Zara kao simbol izgubljenog Zapada i nade u novo europsko buđenje

Kao da je i sama tkanina postala lučonoša jedne ideologije

BRANIMIR GALIĆ | 17. LISTOPADA 2025. | 17:33

Ako postoji simbol promjene zapadnih društava, on se danas više ne traži u političkim manifestima ni u ideološkim pamfletima. Dovoljno je ući u Zarinu trgovinu.

Na prvi pogled, sve je kao nekad: svjetla su prigušena, police uredno posložene, a iz izloga vas promatraju lica modela bez izraza; hladna i jednolična, gotovo kao da najavljuju uniformiranost novog doba. No, čim zakoračite u odjel za muškarce, shvatite da nešto nije u redu. Između „oversized“ majica pastelnih tonova i hlača koje je, budimo iskreni, teško razlikovati od ženskih modela, nestaje jasna linija između muškog i ženskog.

Kao da je i sama tkanina postala lučonoša jedne ideologije, one koja želi dokinuti razliku, izbrisati rodni identitet, pa i samu ideju komplementarnosti muškarca i žene.


Zarina „muška moda“ danas više sliči second hand dućanu ženske odjeće nego odrazu klasične elegancije. Izuzetak su tek rijetki komadi; odijela, bijele košulje i kaputi koji kao da su preživjeli neku tihu revoluciju u ormaru.

Od modnog trenda do kulturološke poruke

Pogled na službene stranice brenda otkriva još više. Modeli koji predstavljaju novu kolekciju izgledaju kao da su pobjegli s performansa suvremene umjetnosti: blijedi pogledi, neodređeni izrazi, odjeća koja visi poput simbola negiranja svega što je nekoć značilo „stil“.






Zara, nekada simbol pristupačne, ali moderne elegancije, danas djeluje kao reklama za ideološki eksperiment; „woke“ laboratorij u kojem se brišu sve razlike, a s njima i sama ideja ukusa.

Američki izvozni proizvod: ideologija umjesto stila

Nije slučajno što takvi obrasci dolaze upravo iz dijela svijeta koji već desetljećima diktira trendove, pogađate iz Sjedinjenih Američkih Država. Amerika je postala globalni generator kulturnih, političkih i društvenih pomaka, a Europa, nekoć njihova učiteljica u umjetnosti, znanosti i oslonac duhovnom nasljeđu, danas često samo preuzima ono što preko Atlantika dolazi kao „novo normalno“.

Tako je i „woke“ ideologija, rođena u zatvorenim zajednicama američkih kampusa, postala izvozna roba; ne u obliku jeans jakni i rock’n’rolla kao nekoć, nego kroz fluidne rodne identitete i „inkluzivne“ modne linije.

Europa, koja je stoljećima stvarala vlastite estetske i moralne norme, sada ih uvozi (često bez kritičke distance). Zara, kao španjolski brend, samo je ogledalo te pojave: ono što se u New Yorku proglasi naprednošću, u Madridu ili čak talijanskom Milanu sutradan postane norma.

Povijest se uvijek ponavlja; samo u drugom obliku

Ali povijest ima zanimljiv običaj vraćanja u ravnotežu. U svijetu gdje se već osjeća zamor od ideoloških eksperimenata, dolazi novo poglavlje.

Trumpova pobjeda u Americi nije bila samo politički događaj; ona je označila tektonski pomak u percepciji Zapada. Slični procesi već su vidljivi i u Europi: Italija, Nizozemska, Francuska, zemlje koje polako vraćaju glas razumu, tradiciji i identitetu.

U tom kontekstu, čak i brendovi poput Zare mogli bi uskoro prepoznati da se val okreće. Kako Podemos u Španjolskoj klizi u izvjestan poraz, a vrijednosti koje su nekoć činile srž europske civilizacije ponovno pronalaze glas, moglo bi se dogoditi da i modni svijet osjeti isti impuls.

Renesansa i barok: povijesni dokaz da kotač ideja uvijek kruži

Ako bismo povukli paralelu, povijest umjetnosti nas uči da se svaka epoha, nakon što dotakne kraj jednog izraza, vraća njegovom suprotnom polu. Renesansa je veličala racionalnost, mjeru, sklad i čovjeka kao središte svijeta. Barok je, kao njen antipod, donio teatralnost u izričaju i možda pretjerivanje u iskazivanju raskoši, ali i povratak Bogu kao središtu svega.

U tom smislu, današnja „woke renesansa“, koja slavi ljudsku samodostatnost i negira granice prirodnog reda, nužno će stvoriti svoj barok – povratak osjećaju smisla, identiteta i metafizičkog uporišta.

Kao što se u baroku ponovno rodila ideja o ljepoti koja ima svrhu, tako bi se i u Europi mogao roditi novi kulturni val koji će ponovno znati razlikovati muško od ženskog, trajno od prolaznog, bitno od banalnog.

Buđenje Europe

Zato je moguće da se i u modnim izlozima uskoro dogodi svojevrsni „povratak klasičnom“. Da muška jakna ponovno bude muška, a ženska haljina – haljina. Da se estetika odvoji od ideološkog manifesta i ponovno postane ono što je oduvijek bila; izraz ljepote, ne poruke.

Buđenje Europe ne mora se najaviti velikim govorima ni manifestima. Dovoljno će biti, kad ponovno uđemo u Zarinu trgovinu i ugledamo normalnu mušku jaknu koja izgleda kao muška. Tada ćemo znati da se Europa vratila sebi.

Napomena: Stavovi izneseni u ovoj analizi osobni su stavovi autora i ne moraju nužno biti podudarni s uredništvom portala Bild ili drugih ustanova s kojima je autor povezan. Također, podsjećamo kako preuzimanje ovog teksta nije dopušteno osim uz potpis autora Galića i poveznicu na originalni članak objavljen na portalu Bild.



VIŠE IZ RUBRIKE:
Ocjenjivati i komentirati mogu samo registrirani članovi. Ako još niste registrirani na portalu Bild.ba, učinite to ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.
O autoru
Jedan od najboljih politologa u regiji. Novinar i analitičar. Glavni urednik web portala Radiotelevizije Herceg-Bosna. Naš povremeni autor.